diumenge, 25 de gener del 2015

4rt. Diumenge. B.




“Per què et fiques amb nosaltres...?”

La Granja.
En una vall on la caça començava a escassejar, un banda de llops va solucionar el seu problema organitzant-hi una gran Granja de mamífers, sobretot ovelles. La Granja estava prou ben organitzada com perquè la majoria d’animals poguessin sobreviure i reproduir-se segons un pla ben establert. D’aquesta manera, mai no faltava aliment per als llops. Aquests també formaven part de la Granja: n’eren els dirigents, els educadors i els vigilants. Tot funcionava molt bé, i els diferents animals, segons les notícies donades pels mateixos llops, estaven contents de formar part d’aquella granja moderna i eficaç.
És cert que, alguna vegada, algun es rebel·lava. Però el sistema era prou eficaç per contrarestar aquests intents, i normalment eren els mateixos interns els qui condemnaven aquells descontents inoportuns.
Però una vegada va haver-hi un xai que havia estat molt atent a tot el que passava. S’adonava que la majoria d’aquells animals no podien somniar ni donar sentit a la seva vida. Va veure que en aquell lloc hi havia molt d’ordre però poca felicitat. I va decidir dedicar-se a canviar aquella situació frustrant. Ho va estar rumiant força temps, parlant-ne discretament amb altres companys, intentant fer entendre que allà els animals eren només peces d’una maquinària, sense cap possibilitat de viure les capacitats de la pròpia Vida. Aviat va comprovar que el problema estava sobretot en la peresa dels mateixos animals: peresa per pensar, per examinar la realitat, per adonar-se de com havia quedat la seva vida, de com havien renunciat a viure per conformar-se a sobreviure. Va veure clarament que per despertar els companys era indispensable que ells mateixos prenguessin consciència de la seva dignitat i desitgessin una Vida més plena.
És per això que un dia, estant a l’escola on s’ensenyava a assimilar i a complir fidelment la Llei de la Granja, va decidir intervenir. Arribat el moment oportú, es va aixecar per parlar. “Ha arribat l’hora d’aixecar el vol”, va començar dient.
Les seves paraules van sorprendre tothom perquè no els parlava sobre tot allò necessari per al bon “funcionament” de la Granja sinó sobre els anhels més profunds dels seus cors, i sobre com podien satisfer-los. Tots els presents l’escoltaven entusiasmats.
Els mestres de l’escola van veure de seguida que, si no intervenien, podrien perdre el control de la situació. Així doncs, se li van enfrontar directament. “Per què et fiques amb nosaltres? Tu ets un infiltrat. Ets un venut als enemics de la Granja, i ara pretens destruir-nos”. I el van expulsar de l’aula, declarant-lo perillós, i indigne de conviure amb ells.
Però allò que havia dit aquell xai va arribar al més profund del cor de molts i va despertar sentiments que havien restat adormits. Alguns van començar a pensar si no tindria raó. Potser sí que les seves vides podien tenir un horitzó que la Granja els amagava. Les paraules d’aquell xai conscient van començar a transformar els seus cors, com el llevat transforma la pasta de farina. Alguns van començar a sentir el gust de la llibertat. I és clar: quan s’ha tastat la llibertat, ja no és possible tornar enrere...

diumenge, 18 de gener del 2015

3er. Diumenge. Any B






Després d’haver estat empresonat Joan...”.
1. Els quatre evangelis són coincidents en un missatge que repeteixen de diferents maneres perquè quedi clar a tothom: ha arribat l’hora de passar de Joan Baptista  a  Jesús. En un llenguatge actual, es podria dir: també en l’experiència religiosa, a cada persona i a cada comunitat li arriba l’hora de passar de la minoria d’edat a l’edat adulta.
2. Això no deu ser fàcil en cap camp. Conec força joves per als quals arribar als 18 anys no ha comportat cap canvi real ni cap il·lusió especial. És tan còmode ser menor d’edat!!!
3. Aquest gust per mantenir-se “petit” es manifesta també en l’Església. Una prova d’això podria ser la facilitat amb què es va introduir el baptisme d’infants. En si mateix, el baptisme significa la incorporació a Jesucrist, que personifica la situació adulta en la història de cadascú. Que s’administri el sagrament de l’adultesa als infants, deu voler dir que no ens ho prenem gaire seriosament això de passar de Joan a Jesús.
4. També en la societat civil podem detectar aquest gust per la minoria d’edat permanent. Això explica que, pràcticament en tots els països anomenats “democràtics”, la democràcia serveixi només per legitimar el poder dels governants, i no pas per sentir-se ciutadà lliure, actiu i creatiu d’un poble. Així pot passar que certs governants decideixin, “en nom del poble”, que determinats pobles no existeixen; i que ningú no es queixi!
5. Passar de menor a major d’edat comporta un procés que, sovint, ens fa mandra i por. “Por a la llibertat” és una expressió que ja s’ha fet clàssica.
6. Potser algú pregunti: I, per què hem de ser majors d’edat? Per què voler ser lliures? Per què anar més enllà del compliment de les normes i obrir-se al gaudi de la filiació? Per què buscar la plenitud quan la mediocritat és tan còmoda?
7. No sé pas què respondre a qui faci aquestes preguntes. Potser per això l’evangeli d’avui comença amb unes paraules sorprenents: “Després d’haver estat empresonat Joan, Jesús es presentà...”.
Jesús no actua fins que “Joan” no ha estat empresonat. És una situació que conec per pròpia experiència. He hagut de decidir empresonar la meva minoria d’edat, per ser una mica adult; he hagut d’engrillonar la meva por a la llibertat, per ser una mica lliure. I tot això, per què? Per dues raons que acaben essent una de sola:
- per poder experimentar aquell mínim de dignitat que em permeti sentir la pròpia vida com una cosa valuosa per a mi i per als altres.
- perquè la filiació és un do rebut del Pare, i menysprear-lo posaria de manifest una ingratitud indigna.
8. Sense aquest sentiment de dignitat, la nostra vida seria
una estranya opacitat,
objecte sense dret ni fonament;...
devastadorament mortal,
naturalesa pura,
química només els meus fervors, els meus desdenys,
atzar els meus orígens,
i els meus dolors, ferrenys,
no són sinó un defecte en una fràgil estructura”. (Cant espiritual,
de David Jou).
9. En la nostra societat es parla molt de drets. Però, sense aquest sentiment de dignitat, els “drets” es busquen només pel goig de la confrontació; pel plaer de reclamar-los a algú; per l’orgull d’afirmar-se per oposició.
Passar de Joan a Jesús significa afirmar-se per comunió; passar del jo al nosaltres.

diumenge, 11 de gener del 2015

2on. Diumenge. Any B






De Joan Baptista           a Jesús.
Del desert               a la Terra Promesa.
De menors d’edat         a adults.

A Sant Feliu de Guíxols, a més de la parròquia mare, hi ha actualment dues altres parròquies. Quan, ja fa temps, el mossèn de la parròquia mare, Mn. Pere, va entrar en situació de llarga malaltia (2004), va venir un grup de persones a demanar-me si els podia dir la missa de 12, dels diumenges. La meva resposta va ser: “No m’hi dedico a dir misses. A més, en aquest cas, seria com una ofensa per a tots vosaltres”.
El grup de persones amb qui parlava tenien, més o menys, la meva edat. Això significa que havien estat més de 40, 50 ó 60 anys anant a missa cada diumenge. ¿I, ara que el seu mossèn estava malalt, necessitaven que algú de fora els fes la missa?! ¿Amb tants anys, encara no n’havien après?! ¿Eren tan petits que necessitaven un mossèn que els dirigís les seves celebracions?!
Però el cas és que jo coneixia bé aquelles persones, i sabia amb tota seguretat que eren cristianament madures, adultes, preparades, i amb una fidelitat a la parròquia a prova de bombes. ¿No hauria estat una humiliació considerar-los incapaços de preparar i fer ells mateixos aquelles celebracions que de sempre havien fet?
Així, doncs, vaig dir-los que no; que no aniria a fer una cosa per a la qual ells estaven perfectament capacitats. I també vaig dir-los que, si ells es feien la missa, jo els podria acompanyar com a signe de comunió interparroquial. Sempre hi ha hagut comunió entre les diferents parròquies, però ara les circumstàncies aconsellaven de fer-la més explícita. El resultat va ser que, durant quasi dos anys, ells es van fer la missa, homilia inclosa; i jo els acompanyava, si bé revestit amb alba en atenció a alguns germans menors que encara necessitaven veure-hi un capellà.
Dissortadament, quan va morir el mossèn, es va posar de seguida en marxa la maquinària clerical del bisbat. Ja en la mateixa missa exequial, els companys vinguts del Bisbat van atribuir-se tota la iniciativa de la celebració. Així van provocar que la comunitat parroquial retornés a la minoria d’edat permanent. O, potser, no? Potser força d’aquells companys eren ja prou adults per viure amb maduresa i comprensió la incapacitat dels representants del Bisbat per adonar-se que “Jesús passava”. Perquè la maduresa del seguiment de Jesús pot viure’s, fins i tot, en situacions externes no favorables. Però això no dóna dret a ningú de crear o mantenir aquestes situacions desfavorables.
Els responsables del Bisbat farien bé d’estar atents a aquest punt. Potser la seva feina no consisteixi tant en fer plans i programes diocesans com, i sobretot, en estar atents per veure quan Jesús passa per una comunitat, i poder dir-li: “Mireu l’anyell de Déu”. I invitar a “passar” de Joan a Jesús; de la minoria d’edat a l’edat adulta. Potser mai, en la història de l’Església, les comunitats cristianes no havien sigut tan adultes com avui. Deixarem perdre aquesta gran oportunitat?
El programa diocesà d’aquest any (2012) inclou donar missió pastoral a alguns seglars de parròquies on no hi ha capellà. Sigui benvinguda la mesura! Allò que no es va fer per fidelitat a la vida de les comunitats ara s’ha de fer per falta de capellans. Benvinguda mancança de capellans! Ara només falta que això es faci sense cap discriminació de les dones, amb el respecte degut a la vida real de cada comunitat, i sense convertir els o les seglars amb missió pastoral en “capellans de segona categoria”. Perquè, en el fons, què som els capellans sinó seglars amb missió pastoral?

diumenge, 4 de gener del 2015

Baptisme de Jesús. Any B.





“Veié que el cel s’esquinçava”.
En Samuel i en John han coincidit a l’avió que va de Barcelona a Tel-Aviv, i han començat un llarg diàleg.

John
O sigui, que tu ets jueu...
Samuel  
Sí. Me’n sento al cent per cent. Però també sóc ateu.
John
És normal. Penso que, per a un jueu, ser ateu és el més lògic.
Samuel  
Com? Per què ho dius, això? Tothom pensa el contrari!
John
És possible. Però jo crec que allò que ha permès als Jueus mantenir-se com a poble, és precisament la Bíblia. I la Bíblia és, d’alguna manera, el llibre més antireligiós i ateu que conec.
Samuel  
La Bíblia, un llibre antireligiós? Però, si només parla de Déu!
John
El poble jueu és religiós, com ho són tots els pobles. La paraula “Déu” forma part de la mateixa estructura del seu llenguatge. Però, ¿què diu, la Bíblia, sobre “Déu”? Dues coses: la primera és que no hem de tenir cap altre “déu” fora d’Ell. I la segona és que d’Ell no ens en podem fer cap imatge per venerar-lo, i ni tan sols es pot utilitzar el seu nom per res. Això seria “idolatria”; una idolatria declarada el pitjor pecat, perquè és la mare de tots els altres pecats.
Samuel  
Veig que coneixes bé la Bíblia. Que ets jueu, tu també? I també, ateu?
John
No. Sóc americà, i em considero cristià.
Samuel  
Cristià!!!... I parles així?
Els Cristians han perseguit molt els Jueus...
John
És veritat. Hi ha cristians fanàtics, com hi ha jueus fanàtics, i americans fanàtics, i polítics fanàtics, i esportistes, i científics, i filòsofs fanàtics... No és ni la Religió, ni la Ciència, ni la Filosofia... allò que persegueix o fa mal als altres, sinó el fanatisme. El fanatisme ho corromp tot.
Samuel  
Creure que Jesús va ser el Crist, també és un fanatisme.
John
Cap Fe és fanatisme. Però tota Fe pot ser presa pels fanàtics. El fanatisme li posen alguns humans de més a més. Precisament per això em confesso seguidor de Jesús. Ell va ser assassinat pels fanàtics. En realitat, el van condemnar perquè denunciava tot fanatisme, fos dels sacerdots del temple, dels romans dominadors o del poble que es deixava enredar.
Samuel  
Jesús, no era també un fanàtic?
John
Ell va ser assassinat. Fanàtics ho són els qui assassinen.
Hi ha una afirmació en l’evangeli de Marc que la trobo extraordinària: Jesús, després de ser batejat per Joan, va veure que el cel s’esquinçava. T’ho imagines? El cel s’esquinçava. Tots els fanàtics tenen una ideologia, unes raons supremes, unes veritats intocables, uns valors eterns, un dogmes indiscutibles... Són el seu “cel”. Exerceixen el seu fanatisme com un acte de culte al seu “cel”.
Només quan el “cel” s’esquinça, podem esdevenir realment humans.
Samuel  
No hi havia reflexionat mai sobre això.
John
Doncs hi ha hagut molts jueus entre els més grans “esquinçadors” dels cels que ens muntem. Penso en S. Freud: la seva descoberta de l’Inconscient va esquinçar el “cel” de moltíssims “comportaments normals”; o C. Marx: els seus anàlisis socials van esquinçar el “cel” de molta “justícia” totalment injusta. Fins i tot A. Einstein, amb la seva Teoria de la Relativitat, ha esquinçat el “cel” de preteses “veritats indiscutibles”.
Samuel  
Va veure que el cel s’esquinçava”... Aquestes paraules expressen exactament la meva experiència personal.
John
I la meva. Als 25 anys vaig decidir ser ateu. Ho considerava la meva última i definitiva conquesta. Al voltant dels 60 he anat descobrint que el meu ateisme era només una altra ideologia; un “cel” que m’havia fabricat, i que se m’anava esquinçant ràpidament. Al principi em vaig espantar. Després vaig anar comprenent que dir-se ateu o creient podia expressar actituds exactament iguals: “cels” que ens fabriquem per protegir-nos, o per imposar-nos.  
Samuel  
I ara, que?
John
Saps com continua, l’evangeli de Marc? Diu que, després de veure esquinçar-se el cel, Jesús va sentir una veu que li deia: Ets el meu Fill, el meu estimat, en tu m’he complagut.
Samuel  
Extraordinari!
John
A mi també m’ho sembla. Ara ja saps per què vull passar un temps a la terra de Jesús.
Samuel  
Per a vosaltres, és Terra Santa.
John
No és pas per això. Penso que, per sentir determinades paraules, cal trobar-se en situació de peregrí. Allò del desert, saps?

dijous, 25 de desembre del 2014

Maternitat de Maria (Cap d'any)



Solemnitat de la Mare de Déu.


Relectures.


“Li posaren el nom de Jesús...”
1. Per entendre una cosa, és important fer-se les preguntes pertinents. Igualment, unes preguntes impròpies poden ser un obstacle per a la comprensió. Si, per exemple, em pregunto “quin sentit la meva vida?”, no arribaré mai a una resposta encertada, perquè no és la pregunta pertinent. La pregunta apropiada seria: “quin sentit dono a la meva vida?”.
2. Sovint ens preguntem “Qui és Jesús?”. La pregunta és correcta, però cal saber que és una pregunta que no responen els Evangelis. En els Evangelis, la pregunta pertinent per entendre Jesús és “Qui és l’Home?”. Els Evangelis ens presenten Jesús com a paràbola de la Humanitat.
3. “Li posaren el nom de Jesús; era el nom que havia indicat l’àngel abans que el concebés la seva mare”.
Podria semblar que els Evangelis es fan un embolic sobre qui posa el nom a Jesús. Segons l’evangeli de Mateu, l’hauria de posar Josep (2,21); segons l’evangeli de Lluc, l’hauria de posar Maria (1,31); però, en el relat de la Circumcisió que hem llegit, es diu simplement que li posaren el nom de Jesús.
4. Notem que, sigui qui sigui que posa el nom, sempre es tracta del nom que havia indicat l’àngel abans que el concebés la seva mare. I no es tracta d’una qüestió sense importància, doncs sabem que en la Cultura hebrea, el nom fa la cosa.
5. Tot allò que ens diuen els Evangelis sobre Jesús és per a respondre la pregunta: “Qui és l’Home?”. És per això que, donat que són una “bona notícia”, aquesta ho serà per a tots els “humans”.
6. Encara que els Evangelis van ser escrits en llengua grega, s’hi expressa també la mentalitat pròpia de la Cultura hebrea. Per això no parlen fent especulacions sobre la Humanitat, o fent una presentació genèrica i teòrica de l’Home, sinó que ens parlen de la realitat humana a partir d’homes concrets de carn i ossos. Jesús va ser un home real, amb vincles socials reals: fill d’uns pares reals, germà de germans reals, ciutadà d’un poble real, i súbdit d’unes autoritats reals. És a partir d’aquest home real i concret que els Evangelis ens diuen què és l’Home. I, per contrast, ens diuen, també amb persones reals i concretes (com Herodes), què és l’Antihome.
7. Els Evangelis ens presenten l’Home com una Història. Aquesta Història és sagrada, ja que té Déu com a protagonista, juntament amb el mateix Home. És precisament gràcies a aquest co-protagonisme de Déu que els Evangelis ens poden presentar la Història humana com una bona notícia, a pesar dels innumerables moments tràgics, de mort, crueltat i violència.
8. La humanitat de Jesús posa al descobert les àmplies zones de inhumanitat de la nostra Història, d’una manera semblant a com la llum deixa ben emmarcats els espais d’ombra i de foscor. Com tants altres homes reals i concrets, Jesús va ser jutjat, condemnat i assassinat per uns (anti)homes també reals i concrets. I serà precisament en l’home Jesús que podrem descobrir que el sepulcre no és l’última escena de la Història Humana. La nostra Història real està feta de moments d’humanització i de deshumanització; però el sepulcre buit (Marc 16:6) ens anuncia que la deshumanització no triomfarà pas sobre la humanització plena de tots els qui l’acceptin.
9. Jesús significa salvador (Mateu 1,21 ). Ningú no podia posar-li aquest nom per iniciativa pròpia. Estava ja decidit per Déu “abans que el concebés la seva mare”.
De què ens “salva”, Jesús? Aquí convé no caure en la temptació d’inventar-nos una perdició prèvia a fi de poder ser salvats. L’Home no estava “perdut” abans de Jesús. La salvació que opera Jesús en cada ésser humà és la descoberta de que som fills de Déu. Mentre el fill no sap encara què significa ser fill, se sent com un esclau a casa dels pares. La descoberta i acceptació de la filiació el “salva” de la seva suposada esclavitud, com hem llegit en la primera Lectura, en paraules de St. Pau, que parlava des de la seva pròpia experiència. Només des de la consciència de fills entenem la situació anterior com una etapa que havia de ser “salvada”. No estàvem ni perduts ni condemnats; simplement ens trobàvem en camí sense horitzó. Abans de rebre i acollir la invitació a ser fills de Déu (fills en el Fill), experimentem la pròpia vida com una realitat bàsicament absurda.
10. És cert que hi ha moltes persones que, tot i no saber que són invitades a ser “fills de Déu”, mostren una exemplar valentia per viure amb dignitat la seva vida (potser considerada absurda). Però també és important que l’orgull d’aquesta valentia no es converteixi en un obstacle per acollir, amb goig i agraïment, el do generós de Déu.

dijous, 18 de desembre del 2014

Nadal.


Relectures (Any B).

 (Continua el grup de catequesi)

  “Nascut de Maria, verge”.

 Nen
Senyoreta: si a la mare de Jesús li podem dir mare de Déu, al pare de Jesús li podem dir pare de Déu?
Catequista
Uiiii! Ui! Ui! Ui! Aquesta pregunta és molt important! Però, explicar la resposta és molt perillós!
Nens
Per què és perillós?
Catequista     
Ara ho veureu.
Resulta que els Evangelis diuen molt clar que Maria és la mare de Jesús. En canvi, no diuen mai directament que St. Josep sigui el seu pare. Això no vol dir que Jesús no tingués pare, o que no fos St. Josep! Jesús va néixer com cada un de nosaltres, i és fill de Josep, que era el marit de Maria.
Per què, doncs, els Evangelis no ho diuen?
Ja us vaig explicar que tots som fills de la Humanitat, i que Maria representa la força generadora de la Humanitat anterior a Jesús.
Però, ¿què és allò que fa créixer realment la Humanitat?
Nen
Ser bones persones.
Catequista
Molt bé! I som bones persones quan ens dediquem a servir els altres (no pas perquè siguem inferiors a ells sinó perquè els estimem). Vivint així, fem néixer més Humanitat. Però, a vegades, destruïm Humanitat, o fem que la Humanitat vagi enrere i es torni salvatge. ¿Quan passa, això?
Nen
Quan ens barallem.
Catequista     
Molt ben dit: quan ens barallem; i sobretot quan fem guerres, o quan volem ser forts i poderosos per dominar els altres.
Si mirem la llarga Història de la Humanitat, ¿qui són principalment els qui han fet les guerres o que esclavitzen els altres: els homes o les dones?
Nen
Els homes, perquè som més valents!
Nena      
Els homes, perquè sou més brutos!
Nen
I vosaltres, què? Sou unes bledes. Sembleu de fireta... “Ai, no em toquis”...!
Nena      
Vosaltres sou uns salvatges. Senyoreta: l’altre dia, el meu germà jugava a trencar la cua de les sargantanes que trobava pel jardí. Les buscava, per fer-los mal! És un bèstia!
Catequista     
Prou; prou...!
Veieu per què us deia allò de “perillós”?... En aquest punt, l’experiència d’homes i dones és ben diferent.
Ara ja podeu entendre per què els Evangelis parlen només de Maria com a mare de Jesús. Jesús representa la nova Humanitat formada per totes les persones que, per amor, viuen servint els altres. Aquestes persones venen representades sobretot per una dona, perquè, en la vida de cada dia, som sobretot les dones les que més demostrem el nostre amor servint als altres.
Nen
St. Josep no era bona persona?
Catequista     
I tant que ho era! Hi ha molts homes que són bones persones! Però també hi havia, en temps de Jesús i ara, molta gent (homes i dones) que pensava que, amb guerres i creant imperis poderosos, es pot fer avançar la Humanitat. És i ha estat un gravíssim error!!! Per això els Evangelis volen deixar ben clar que les guerres i el domini sobre els altres no fan avançar la Humanitat sinó que la fan recular.
Nen
També hi ha dones que porten armes i fan guerra...
Catequista     
És veritat. I actualment algunes ho fan “per ser com els homes”. És veritat que homes i dones hem ser iguals en drets. Però en aquest punt seria millor que la igualtat no vingués perquè les dones fóssim com els homes sinó perquè els homes fossin com les dones.
Nena      
La meva mare, quan parla de la mare de Jesús, en diu la verge Maria. Què vol dir “verge”?
Catequista     
En els evangelis, vol dir exactament això que us acabo d’explicar. Vol dir que només el servei per amor fa néixer més Humanitat. Jesús, com a persona totalment bona, va néixer només gràcies a les persones (dones o homes) que serveixen els altres per amor. En canvi, el poder, el domini,... només destorben. En els evangelis, el poder i el domini sobre els altres venen representats sobretot per homes cruels, com Herodes, que volien matar Jesús. És a dir: els qui volen matar la nova Humanitat.
Nen
Així, exactament, què vol dir “verge”?
Catequista     
En la vida normal vol dir que una dona no té marit, o un home no té dona. Els Evangelis fan servir aquest llenguatge per indicar que només fem néixer i créixer la Humanitat quan estimem els altres i els servim amb amor, excloent tota forma de poder o de domini sobre d’ells.
Nen
Si els meus pares no m’ho fessin fer per força, no faria moltes coses bones que faig...
Catequista     
Segurament que els teus pares t’ho fan fer no pas perquè vulguin dominar-te sinó com un servei que encara necessites. Mentre som petits, les normes que ens donen els pares són només per fer-nos créixer fins a ser lliures i capaços de decidir per nosaltres mateixos.
Nen
Els governants i els que manen no fan ben fet?
Catequista     
Depèn. Quan manen per manar, fan mal fet. Quan manen per fer un servei necessari i que se’ls ha demanat, fan ben fet. ¿Podríem utilitzar el cotxe si no hi haguessin les normes de circulació? Hi ha serveis que són necessaris, i per això elegim les persones que volem que facin aquelles normes que són necessàries per conviure.

diumenge, 14 de desembre del 2014

Diumenge 4 d'Advent. B




Relectures.


(Continua el grup de catequesi)

Tindràs un fill... i l’anomenaran Fill-de-l’Altíssim.

Nen
Senyoreta: el meu pare i la meva mare es van discutir...
Catequista     
I va ser per culpa teva?
Nen
Sí... bé, no ho sé... No ho vaig entendre gaire. Vtè. ens havia dit allò de la mare de Jesús; i la meva mare va dir que la mare de Jesús també és mare de Déu. Però el pare li va dir que no emboliqués les coses; que ja estava bé com ho havia dit jo. Però la mare insistia que la mare de Jesús també és la mare de Déu, i es discutien...
Què vol dir “mare de Déu”? Déu té uns pares, com nosaltres?
Catequista     
Em fas una pregunta molt fàcil de respondre però molt difícil d’explicar. A veure...
Mireu: Quan jo em vaig casar, vaig anar a viure a casa del meu marit, que vivia amb els seus pares. I jo també vaig començar a dir-los “pare” i “mare”. No ho eren pas, però jo els estimava igual que el meu marit, i, per tant, els tractava com ell. A ells també els agradava, i em deien “filla”. Deien: abans que us caséssiu, teníem un fill, i ara tenim un fill i una filla.
Nen
A casa, el meu pare també li diu “mare” a la meva mare...
Catequista     
I això està molt bé. Encara que no sigui del tot veritat, ho diem com una manera de mostrar el nostre amor. Aquest amor sí que és veritat; i expressar-lo d’aquesta manera és molt bonic.
Nen
La meva mare sempre em diu que la mare de Jesús és també mare nostra, i a vegades li resem...
Nen
Que els amics de Jesús li diguem “mare” a la seva mare, ho entenc. Però, què vol dir “mare de Déu”?
Catequista     
Mireu: a Déu no l’ha vist mai ningú. Per això hi ha persones que diuen que no existeix... Però tampoc no veiem l’electricitat... Com ho sabem que hi ha electricitat?
Nen
Perquè s’encenen les bombetes.
Catequista     
Exacte! No podem veure l’electricitat però podem veure la llum que fa una bombeta quan hi arriba el corrent elèctric.
Mireu: a Déu tampoc no el podem veure. Però moltes persones, quan van veure Jesús, es van adonar que en ell hi veien la bondat de Déu. O, si voleu, hi veien Déu, perquè Déu és “bondat”. Per a ells, Jesús era com una bombeta de Déu.
Si en Jesús hi veiem “Déu”, de la mare de Jesús en podem dir d’alguna manera també mare de Déu. Dient això no es vol pas dir que Déu tingui “mare” com nosaltres sinó que en el fill de Maria hi veiem Déu.
Nen.
Una mica complicat, tot això...
Catequista     
Heu de tenir en compte que, parlant així, fem servir les paraules “Déu” i “mare” en un significat diferent del normal, però ens ajuden a sentir-nos més a prop de Déu, de Jesús i de Maria.
Des de fa molt temps a Catalunya fem servir l’expressió “mare de Déu” per parlar de les imatges de Maria més populars: mare de Déu de Montserrat; mare de Déu del Carme; mare de Déu de Núria.. Però en altres casos avui potser és millor fer servir sobretot l’expressió mare de Jesús, perquè és més clara per tothom.
Nen
Ho puc dir a casa, això?
Catequista     
És clar que sí! Tot allò que us dic aquí, és bo que ho comenteu amb els vostres pares. Però no vulgueu donar-los lliçons! Ells, de tot això, en saben més que vosaltres i, segurament, més que jo; encara que es discuteixin...