EVANGELI. (Mateu
13,24-43).
(En blau allò que correspon a la versió
llarga)
En aquell temps, Jesús proposà a la gent
aquesta altra paràbola:
“Amb el Regne del cel passa com amb un
home
que havia sembrat bona llavor al seu
camp,
però a la nit, mentre tothom dormia, vingué
el seu enemic,
sembrà jull enmig del blat, i se n’anà.
Quan el sembrat hagué crescut i
s’espigà, aparegué també el jull.
Els mossos anaren a trobar l’amo i li
digueren:
¿No era bona, la llavor que vau sembrar
al vostre camp? ¿Com és, doncs, que hi ha jull?
Ell els respongué: Això ho ha fet algú
que em vol mal.
Els mossos li digueren: ¿Voleu que anem
a collir-lo?
Ell els diu: no ho feu pas: si collíeu el jull, potser arrencaríeu també el blat. Deixeu que creixin junts fins a l’hora de la sega, i llavors diré als segadors: colliu primer el jull i feu-ne feixos per cremar-lo; després colliu el blat i porteu-lo al meu graner”.
Els proposà encara una altra paràbola:
“Amb el Regne del cel passa com amb un
gra de mostassa
que un home va sembrar al seu camp:
és la més petita de totes les llavors, però,
a mesura que creix,
es fa més gran que totes les hortalisses
i arriba a ser com un arbre, tant que els ocells hi vam per ajocar-se a les
seves branques”.
Els digué també una altra paràbola:
“Amb el Regne del cel passa com amb el
llevat que una dona amaga dintre la pasta de mig sac de farina, i espera, fins
que tota ha fermentat”.
Tot això Jesús ho digué a la gent en
paràboles,
i no els deia res sense paràboles.
Així es complia allò que havia anunciat el profeta: “Els meus llavis parlaran en paràboles; exposaré coses que han estat secretes des de la creació del món”.
Llavors, deixà la gent i se n’anà a
casa.
Els deixebles anaren a demanar-li que
els expliqués la paràbola del jull sembrat en el camp.
Ell els digué: “El que sembra la bona
llavor és el Fill de l’home.
El camp és el món.
La bona llavor són els del Regne.
El jull són els del Maligne.
L’enemic que els ha sembrat és el
diable.
La sega és la fi del món;
i els segadors són els àngels.
Així com cullen el jull i el cremen, passarà
igual a la fi del món:
el Fill de l’home enviarà els seus
àngels, recolliran del seu Regne tots els escandalosos i els qui obren el mal,
i els llençaran al forn encès:
allà hi haurà els plors i el cruixir de
dents.
Llavors, els justos en el Regne del seu
Pare resplendiran com el sol.
Qui tingui orelles, que ho senti”.
“Els mossos anaren a trobar l’amo i li
digueren: ¿No era bona, la llavor que vau sembrar al vostre camp? ¿Com és,
doncs, que hi ha jull?
Ell els respongué: Això ho ha
fet algú que em vol mal (literalment: "Això ho ha fet l’home enemic")”.
Radio, televisió, internet,
telèfons fixes i mòbils, wi‒fi, whatsapps,... Estem en un mar de paraules.
Sovint algunes d’aquestes paraules sobresurten i creen com fortes onades.
Als voltants del 2011, la paraula
“indignats” es va convertir en un tsunami.
Quasi de cop i volta, la majoria vam
sentir-nos seguidors d’aquesta bandera comuna: tots som “indignats”.
La indignació ens uneix a
tots.
Però aquesta unitat era un miratge
ja que, en realitat, estàvem indignats els uns contra els altres. Uns,
contra els que fan retallades; d’altres contra els que fan acampades.
Uns, contra els qui cobren sous desorbitats; d’altres, contra els qui treballen
sense rendir. Uns, contra els qui es fan els amos del carrer; d’altres, contra
els qui es queden tranquils a casa. Uns, contra els qui defensen el sistema;
d’altres, contra els qui no respecten les regles de joc. Uns, contra els
violents; d’altres, contra els qui s’oposen...
Tots indignats, però indignats entre nosaltres. Per això aquesta indignació no és una bandera que ens uneix sinó més aviat una llança per enfrontar-se.
Molts van començar a preguntar‒se si
no hauríem d’ajuntar‒hi una altra paraula. Potser a més de proclamar‒nos
“indignats”, ens hauríem de preguntar també si som “dignes”.
¿Sóc digne de gaudir d’un benestar
que és insostenible?
¿Sóc digne de voler mantenir
un estat del benestar que només pot arribar a un 20% de la Humanitat?
Sóc digne de cobrar més de mil
euros per la meva jubilació quan tanta gent no arriba als 500?
Sóc digne de cobrar el que
cobro, rendint el que rendeixo?
Sóc digne de cobrar l’atur
després de refusar ofertes de treball?
Sóc digne de reclamar els meus
drets si miro d’esquivar les obligacions?
Sóc digne de reclamar salut si
faig negoci amb productes insalubres?
Sóc digne de reclamar carrers
nets si deixo les deixalles fora dels contenidors?
Sóc digne de reclamar que
protegeixin la meva tranquil·litat si corro amb una moto sense silenciador?
Sóc digne de ...?
“Indignat” i “indigne”?
Al camp de la Humanitat hi ha
estat sembrada bona llavor. D’on ve, doncs, el jull?
−Ho ha fet “l’home‒enemic”
−diu l’Escriptura−.
Qui és aquest “home‒enemic”?
Només els altres?
Ja sé que els Humans som dignes de les millors coses. Però no vivim sols,
sinó que convivim; i la convivència, que és el millor bé, té les seves
exigències.
Per això cal acceptar la nova paraula.
La primera ens enfronta als altres; la segona ens obre horitzons.
¿Què puc fer per esdevenir digne
de la vida que m’ha estat donada, de la convivència de què gaudeixo, dels serveis
de què disposo, de l’aire que respiro,...?
D’alguna manera tots som “immigrats”. Fa 100 anys, cap de
nosaltres no vivia al poble on ara viu. Com a “llavors sembrades”, tots hem vingut de fora,
i hem trobat un camp que ens ha acollit. ¿Com puc fer‒me digne
d’aquest camp on he estat sembrat? Què puc fer per ser‒hi blat
i no pas jull?
Com deia Stéphane Hessel als “Indignats”
de fa un temps: “Indignats! D’acord. Però,
“comprometeu‒vos!”.