diumenge, 17 de desembre del 2017

Diumenge, 4 d'advent. B



(Continua el grup de catequesi)


Tindràs un fill... i l’anomenaran Fill-de-l’Altíssim.

Nen 
Senyoreta: el meu pare i la meva mare es van discutir...
Catequista      
I va ser per culpa teva?
Nen 
Sí... bé, no ho sé... No ho vaig entendre gaire. Vtè. ens havia dit allò de la mare de Jesús; i la meva mare va dir que la mare de Jesús també és mare de Déu. Però el pare li va dir que no emboliqués les coses; que ja estava bé com ho havia dit jo. Però la mare insistia que la mare de Jesús també és la mare de Déu, i es discutien...
Què vol dir “mare de Déu”? Déu té uns pares, com nosaltres?
Catequista      
Em fas una pregunta molt fàcil de respondre però molt difícil d’explicar. A veure...
Mireu: Quan jo em vaig casar, vaig anar a viure a casa del meu marit, que vivia amb els seus pares. I jo també vaig començar a dir-los “pare” i “mare”. No ho eren pas, però jo els estimava igual que el meu marit, i, per tant, els tractava com ell. A ells també els agradava, i em deien “filla”. Deien: abans que us caséssiu, teníem un fill, i ara tenim un fill i una filla.
Nen 
A casa, el meu pare també li diu “mare” a la meva mare...
Catequista      
I això està molt bé. Encara que no sigui del tot veritat, ho diem com una manera de mostrar el nostre amor. Aquest amor sí que és veritat; i expressar-lo d’aquesta manera és molt bonic.
Nen 
La meva mare sempre em diu que la mare de Jesús és també mare nostra, i a vegades li resem...
Nen 
Que els amics de Jesús li diguem “mare” a la seva mare, ho entenc. Però, què vol dir “mare de Déu”?
Catequista      
Mireu: a Déu no l’ha vist mai ningú. Per això hi ha persones que diuen que no existeix... Però tampoc no veiem l’electricitat... Com ho sabem que hi ha electricitat?
Nen 
Perquè s’encenen les bombetes.
Catequista      
Exacte! No podem veure l’electricitat però podem veure la llum que fa una bombeta quan hi arriba el corrent elèctric.
Mireu: a Déu tampoc no el podem veure. Però moltes persones, quan van veure Jesús, es van adonar que en ell hi veien la bondat de Déu. O, si voleu, hi veien Déu, perquè Déu és “bondat”. Per a ells, Jesús era com una bombeta de Déu.
Si en Jesús hi veiem “Déu”, de la mare de Jesús en podem dir d’alguna manera també mare de Déu. Dient això no es vol pas dir que Déu tingui “mare” com nosaltres sinó que en el fill de Maria hi veiem Déu.
Nen.
Una mica complicat, tot això...
Catequista      
Heu de tenir en compte que, parlant així, fem servir les paraules “Déu” i “mare” en un significat diferent del normal, però ens ajuden a sentir-nos més a prop de Déu, de Jesús i de Maria.
Des de fa molt temps a Catalunya fem servir l’expressió “mare de Déu” per parlar de les imatges de Maria més populars: mare de Déu de Montserrat; mare de Déu del Carme; mare de Déu de Núria.. Però en altres casos avui potser és millor fer servir sobretot l’expressió mare de Jesús, perquè és més clara per tothom.
Nen 
Ho puc dir a casa, això?
Catequista      
És clar que sí! Tot allò que us dic aquí, és bo que ho comenteu amb els vostres pares. Però no vulgueu donar-los lliçons! Ells, de tot això, en saben més que vosaltres i, segurament, més que jo; encara que es discuteixin...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada